måndag 8 april 2013

Att ta hand om sig själv ♥



En kväll förra veckan då jag stod och väntade på bussen, kom en man fram till mig 
och frågade vad du måste ta hand om dig själv betyder. 
Att döma av hans brytning tänkte jag att det kanske är ett uttryck som inte är bekant för honom. 
Eller att han inte förstod innebörden riktigt. 
Jag blev lite överrumplad av frågan och gjorde mitt bästa att förklara.
Han undrade då om det betydde att bara tänka på sig själv?, vilket jag bestämt nekade till. 
Däremot måste man prioritera sig själv och göra saker som man mår bra av, sa jag.

Och att ta hand om sig är ju uttryck som vi läser och hör ganska ofta. 
Och vi kan säga till någon när vi skiljs åt: ta hand om dig! Men vad betyder det, egentligen?
Detta korta samtal (innan bussen kom) fick mig dock att grunna lite.
Ungefär något sånt här skulle jag vilja svara om han hade frågat mig igen :)


Att ta hand om sig själv

Att älska mig själv. 
Att älska andra.
Att göra saker som jag tycker om och får mig att må bra.
Att vara på platser som jag tycker om och får mig att må bra.
Att tänka tankar som gör mig glad och lyfter mig.
Att lyssna på min intuition.
Att lyssna på min kropps signaler.
Att omge mig med människor som lyfter och inspirerar mig.
Att omge mig med saker som jag älskar och har glädje av. 
Att äta och dricka gott.
Att eliminera exponering för allt som väcker negativa känslor hos mig.
Att, om jag tvekar kring något, fråga mig själv: vad vill jag? 
Att lägga tid, energi och kärlek på det som tilltalar mig och som väcker 
positiva känslor hos mig.
När jag tar hand om mig själv på bästa sätt, är jag till min största fördel
inte bara för mig själv, utan också för de som står mig nära och de som är
viktiga i mitt liv. 

Ta hand om dig själv! ♥






2 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Jag hittade din blogg när jag forskade runt på internet om The Law of Attraction, och jag måste säga att jag blir väldigt glad och positiv av att läsa din blogg!

    Jag är en helt vanlig kille på 20 år som har levt ett lite struligt liv och där av tycker jag att det är sjukt kul med personalutveckling, det var riktigt längesedan som jag mådde så här bra, så det är något jag vill forska vidare på!

    men i alla fall, "Att eliminera exponering för allt som väcker negativa känslor hos mig." jag tror personligen inte att detta går att eliminera, "lidande och sorg kommer alltid att finnas runt omkring oss, det handlar om hur man hanterar den/det". Att försöka eliminera det här skulle kunna ses som att "streta emot", vilket jag tror är något negativt. Men jag kan ha helt fel, vad tror du om det?

    Mvh Anton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anton! Kul att höra att min blogg gör dig glad! :D
      Det är liksom lite av tanken med den. Och att jag ska skriva oftare ;)
      Ja, jag håller helt med dig angående min formulering att eliminera exponering för allt... bättre vore kanske att skriva "minimera exponering", för det kan vi absolut göra! Vi kan t.ex. välja om vi vill titta och lyssna på nyheter eller inte, där ungefär 9 av 10 inslag väcker negativa känslor hos oss och med lite tur så avslutar de ibland programmet med något gulligt/positivt klipp.
      Jag tänker som så att "streta emot" är något onödigt, ja, och så länge man aktivt kämpar emot så har man ju ett fokus på detta något.. och då drar man det till sig!
      Däremot så kan man råka se saker som man inte vill ha i sitt liv, men tricket är att så smidigt som möjligt låta det passera och inte ge det någon uppmärksamhet. Så jag gör skillnad mellan att "streta emot" och att "låta vara" om du förstår :)

      Om du vill läsa mer om och diskutera loa med andra så kan jag varmt rekommendera law of attraction iFokus. Googla på det så hittar du det, om du inte redan hittat dit :D Hälsa från MissInAction ;)
      Må så gott!

      Radera